Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Εξ-αιρέσεις!

Στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού η αναλογία έχει μοναδική θέση στην ερμηνεία και την πραγμάτωση συμπεριφορών. Το παιδί δεν μπορεί παρά να εξηγεί τον κόσμο γύρω του βασιζόμενο σε υπάρχουσες πρωταρχικές δομές στη ζωή του λειτουργώντας αφαιρετικά και ως εκ τούτου γενικευτικά. Η γλώσσα, οι εμπειρίες της καθημερινότητας ή των εορτών είναι μόλις λίγα παραδείγματα που αποδεικνύουν περίτρανα πως το υπάρχον παλεύει να εκτοπίσει το καινούργιο. Πως το νέο δε θα γίνει δεκτό εύκολα. Πως η εξαίρεση θα κατανοηθεί και θα μπει στη ζωή μας με την πάροδο του χρόνου και όχι αγκαζέ με τον κανόνα. Έτσι, ο μικρός Άγγλος μπόμπιρας ομιλητής θα δημιουργήσει τον αόριστο του ρήματος go ως *goed και όχι went, επειδή η «κανονική» και «ομαλή» δομή που πρωτοέμαθε και συγκράτησε είναι του τύπου work-worked.
Σε αυτά τα πλαίσια και κατά αναλογικό τρόπο τίποτε που έρχεται ως διαφορετικό στη ζωή σου δεν μπορείς εύκολα να το αποδεχτείς. Έτσι λοιπόν θυμάμαι πως στο χωριό μου είχαμε ένα μπουγατσατζίδικο «θείο Βάνια» του οποίου ο ιδιοκτήτης ήτανε ένας κοντόχοντρος κύριος με φαλάκρα και γυαλιά. Όταν στα 6 ½ ήρθα με τη μαμά μου στη Θεσσαλονίκη και περνούσαμε έξω από έναν «άλλον θείο Βάνια» στο Βαρδάρη, έμεινα έκπληκτη που είδα να τεμαχίζει μπουγάτσες ένας «θείος Βάνιας» ψηλός, μελαχρινός με πολύ πυκνό μαλλί, χωρίς γυαλιά και πολύ αδύνατος!!! Η έκπληξη ήτανε τεράστια και φυσικά ανεξήγητο πώς ένας θείος Βάνιας δεν ήτανε φυσιογνωμικά ίδιος με το «πρότυπο» που έφερνα από το χωριό μου! Το ίδιο σοκ έπαθα όταν η γειτόνισσα με κάλεσε μια φορά με την κόρη της να φάμε μουσακά και ο μουσακάς από πάνω δεν είχε τριμμένη φρυγανιά που τον κάνει ματ στην όψη,  όπως ήταν της μαμάς μου, αλλά ήτανε γλιτσερός και μαύρος. Έπρεπε να φάω κάτι που δεν μου ήτανε καθόλου οικείο στο μάτι και όπως σωστά φανταζόμουν μήτε στη γεύση! Αντιστοίχως είχα απορήσει διότι μου φάνηκε ασύλληπτο πώς η γιαγιά μου η Στάσα έφτιαξε το κέικ που με κέρασε μία φορά με το χέρι και χωρίς μίξερ, αφού εγώ είχα συνυφασμένο το κέικ με το μίξερ, και πίστευα πως το να το φτιάξεις δίχως μίξερ είναι σαν να κάνεις ομελέτα χωρίς αβγά και τσουρέκι δίχως γάλα! Κι όταν ένα Πάσχα είχαμε πάει απογεματινή επίσκεψη στη θεία μου Καλλιόπη και τη ρώτησα πού ήτανε η σούβλα με το αρνί και μου απάντησε εκείνο το αποκαρδιωτικό «Εμείς βάζουμε το αρνί στο φούρνο» αυτομάτως θεώρησα πως είναι από άλλον πλανήτη και απόρησα για άλλη μία φορά «Τι σόι Πάσχα είναι αυτό χωρίς σούβλες και γυροβολιές με τραγούδια και παρατράγουδα!!» και ειλικρινά τη λυπήθηκα και ένιωσα μεγάλο οίκτο για εκείνη και την οικογένειά της που δεν ήτανε όπως η δική μου στο χωριό με το τραπέζι να έχει την προγιαγιά και τον προπαππού στην κεφαλή του και τα 14 παιδιά του τριγύρω και τα 25 εγγόνια και τα 4 δισέγγονα!
Στην πορεία όμως, καθώς περνούσαν τα χρόνια έβλεπα πως οι εξαιρέσεις παραβγαίνουν τις περισσότερες φορές τον κανόνα, όπως οι αιρέσεις την θρησκεία αναφοράς. Τα στερεότυπα που έχουμε στη ζωή μας κάποια στιγμή γκρεμίζονται ή μας τα γκρεμίζουν. Τα πράγματα δεν έρχονται όπως εμείς τα θέλουμε ή τα έχουμε σχεδιάσει και πως όταν εμείς κάνουμε σχέδια όντως ο θεός μπορεί να γελά. Γιατί ποιος να μου το ‘λεγε και να το πίστευα  στα 6 ½ πως εκτός από τον θείο Βάνια που μπορεί ξαφνικά να ψηλώσει, να βγάλει μαλλιά και να βγάλει τα γυαλιά, Πάσχα γίνεται και στην πόλη σε ένα διαμέρισμα 40 τετραγωνικών χωρίς όλα τα μέλη της οικογένειας μαζεμένα, να τρώνε κατσικάκι ψημένο στο φούρνο και όχι στη σούβλα και ένα τσουρεκάκι φτιαγμένο δίχως γάλα...χωρίς τραγούδια, αλλά με πολλά παρατράγουδα!

12 σχόλια:

  1. Καλημέρα, Χρόνια πολλά σ όλους!
    Είσαι μια μαιμού...τι να πω!!!
    Βρε άμα θέλεις όλα γίνονται στη ζωή.
    Και τσουρέκι δίχως γάλα, και κατσικάκι φρικασέ κι όχι σουβλιστό!
    Στη ζωή μας αρχικά "αυτά ξέρουμε αυτά εμπιστευόμαστε". Κι εγώ πίστευα ότι δεν υπάρχει οικογένεια που δεν στολίζει δέντρο, ή που δεν κάνουν όλοι σ όλους δώρα. Πίστευα ότι οι άνθρωποι όλοι αγκαλιάζονται όταν συναντιούνται πίστευα πολλά...στην πορεία μαθαίνεις για τις εξαιρέσεις και γενικότερα στην πορεία μαθαίνεις την ΑΛΗΘΕΙΑ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχα!
      Εγω να ΣΕ πω την ΑΛΗΘΕΙΑ για τσουρεκια χωρις γαλα δεν ηξερα! Αλλα μου το εμαθε μια φιλη! Να ΣΕ την γνωρισω αμα θες! Θα κανετε καλη παρεα! Ειναι και πολυ ψηλη σαν κι εσενα!χαχαχαχαχα
      Για τα υπολοιπα, Ευγενια μου, οσο ζω εκτος απο το να ελπιζω,
      μαθαινω κιολας!Ασε που δεν πιστευα οι ανθρωποι πως μπορει να ειναι τοσο απανθρωποι (ή ανθρωπακια!)τουλαχιστον τετοιες μερες!
      Καλημερα!!!!
      Μου λειψατεεε!

      Διαγραφή
  2. Η ζωή είναι όλο εκπλήξεις. Γι αυτό μάλλον έχει κι ενδιαφέρον. Στην αρχή δύσκολο να δεχτείς την διαφορετικότητα των άλλων αλλά μετά μαθαίνεις (αν έχεις ανοιχτό μυαλό). Το κοτόπουλο δεν τρώγεται μόνο με πατάτες στο φούρνο ή κοτόσουπα.Ο υδραυλικός δεν είναι αναγκαστικά με μουστάκι και κοντόχοντρος. Ο κακός άνθρωπος δεν είναι οπωσδήποτε πολύ αδύνατος και με μικρά χείλια και μάτια.
    Κι όπως εσύ μου έμαθες " οι πνευματικοί άνθρωποι" δεν είναι αναγκαστικά ευγενικοί, με ιδιαίτερες αξίες και ηθικοί....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προκειται περι στερεοτυπων λοιπον! Οντως ειναι οπως εχουμε μαθει απο μικροι!
      Αλλα δεν ξερω εαν δεν εγινα αντιληπτη, εγω θεωρω πως οι ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ οντως ειναι ηθικοι και ισα-ισα δε στεκονται στις πανεπιστημιακες περγαμηνες!
      Εαν αναφερεσαι σε συζητηση που ειχαμε περι "εντεχνου ρεπερτοριου" καλλιτεχνες, αυτο που πιστευω και ηθελα να σου πω ειναι πως δεν πιστευω οτι επειδη υπηρετουν το εν λογω ειδος ειναι συναμα και ηθικοι...
      Σε αυτο αναφερεσαι?

      Εγω πιστευω στον βιο και την πολιτεια του καθενος...αλλλα μεγαλη συζητηση κι αυτη κατα ποσο καποιος που υποστηριζει υποτιθεται την ποιοτητα με το εργο του στη ζωη του ειναι χειροτερος απο παραταλι...(Ουπς!σορρυ!)

      Διαγραφή
  3. Ναι σ αυτό αναφερόμουν γι αυτό έβαλα "αυτάκια" στη λέξη "πνευματικοί"...χιχιχιχι!
    Πρόσφατα διάβαζα μια συνέντευξη κάποιας (δεν θυμάμαι όνομα κτλ) που έλεγε ότι δεν θέλει να μαθαίνει την προσωπική ζωή των συγγραφέων γιατί μετά δεν μπορεί να διαβάσει τα βιβλία τους.Καταλάβαινε όμως ότι δεν είναι σωστό να συγκρίνουμε την ζωή κάποιου με το έργο του, αλλά δυστυχώς είναι φυσικό να μας επηρεάζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι αυτο παλι...τι να σου πω!
      Νομιζω πως ουτε Κανονας ειναι ουτε Εξαιρεσεις (για να μαστε στο πνευμα του κειμενου)..
      Δεν ξερω!Προφανως δεν με ενδιαφερουν οι προτιμησεις σε οποιονδηποτε τομεα των καλλιτεχνων, λογοτεχνων, ηρωων της Επαναστασης που ειναι ανθρωποι γεματοι παθη και λαθη... με εμψυχωνει το εργο τους ομως...
      Εδω θα πω ΔΞ-ΔΑ! (Δεν Ξερω-Δεν Απαντω)
      Αλλα μετα... εργο με εργο εχει διαφορα!μπερδευτηκα!

      Διαγραφή
  4. Το διαφορετικό απ'αυτό που εμείς βιώνουμε δεν θεωρείται εξαίρεση!. Είναι απλά η σκέψη και η νοοτροπία ενός άλλου ατόμου. Και δεν χρειάζεται να είσαι πολύ ανοιχτόμυαλος για να το δεχτείς. Μας αρέσει, δεν μας αρέσει κάποιοι άλλοι σκέφτονται διαφορετικά, τρώνε διαφορετικά, γιορτάζουν το Πάσχα αλλιώς.....ο καθένας μπορεί να κάνει ότι θέλει. Όσο αφορά όμως τα στερεότυπα που κουβαλάμε καλό θα ήταν ν'αναθεωρούμε καμιά φορά. Όταν είσαι ανάμεσα σε άλλους ανθρώπους θα μοιραστείς τις συνηθειές τους. Μετά πάλι, όταν βρεθείς μόνος σου ή με τους δικούς σου, κάνε αύτο που σε διασκεδάζει εσένα καλύτερα ή φάε ότι ευχαριστεί τον ουρανίσκο σου. Καλό θα ήταν σε κάθε περίπτωση να κρατάμε και κάτι διαφορετικό και να μην κολλάμε στα ίδια. Όπως και απο το έργο πνευματικών ανθρώπων ή καλλιτεχνών κρατάμε κάποιες πτυχές που μας άγγιξαν και όχι ίσως, όλη την κοσμοθεωρία τους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνησω μαζι σου Κατερινα μου,
      εαν μου δωσεις ομως μια ταξη μεγεθους (απο εκει εως εκει ειναι και το διαφορετικο). Εαν για παραδειγμα καποιος σκοτωσει καποιον επειδη δεν τον χωνευει ειναι οντως μια "διαφορετικη" αντιμετωπιση του άλλου σε σχεση με εμας που απλως τον απομακρυνουμε, αλλά δεν ειναι και ηθικα (απο)δεκτή! Το παραδειγμα ειναι ακραιο, αλλα αυτο μου ηρθε προχειρως στο μυαλο!
      Δεν ειπα πως με ενοχλει η διαφορετικοτητα! Το να σου επιβαλλει ομως ο αλλος τη "διαφορετική" του αντιμετωπιση, αυτο δεν ειναι ρατσισμός από την ανάποδη?

      Διαγραφή
  5. Έχεις δίκαιο, αλλά στο κείμενό σου δεν μιλάς για ακραίες συμπεριφορές, αλλά για συνήθειες, όπως για τον εορτασμό του Πάσχα. Γι'αυτά μίλησα και γω...Οπότε πράγματι είναι ρατσιστικό να σου επιβάλλει κάποιος την "διαφορετικότητά του", μονίμως και απροκάλυπτα χωρίς να μπαίνει στην θέση σου καθόλου!! Και βέβαια δεν μιλάμε για εξαιρέσεις, εξαιρετικών περιπτώσεων που σου κάνουν κακό και πρέπει να συνηρπάξεις με αυτές...τότε βάλε μια "ασπίδα προστασίας" να προφυλάξεις τον εαυτό σου, γιατί το να σκοτώσεις είναι μάλλον ακραίο και το να τους απομακρύνεις διακριτικά δεν είναι αρκετό....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εχεις δικιο! Οντως δε φαινεται κατι τετοιο! Εγω ειμαι επηρεασμενη απο τα δικα μου!
      Μενω στο οτι ειναι ακραιες λυσεις που ειναι οντως απορριπτεες!θα βρω αλλη!χαχα!

      Διαγραφή
  6. χρόνια πολλά γλυκειά μου φάτσα!!!!
    χρόνια πολλά σε όλους.....
    εμεις πάντως φέτος τηρήσαμε τις παραδόσεις μόνο που αντί για αρνί στην σόυβλα είχαμε παϊδάκια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στη σουβλα ή στα καρβουνα (ψησταρια?)...ηρθε παλι το καλοκαιρι. Μου χρωστας τις πιπεριες τις τηγαντες με το ουζακι..να μην ξεχνιομαστε!

      Διαγραφή